Jakie są normy dla ubrań ochronnych

Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca musi zagwarantować pracownikowi odzież roboczą adekwatnie do zajmowanego stanowiska. Nie za każdym razem jest to wymagane, bo pracownicy biurowi, czy pracownicy niektórych sklepów nie muszą mieć odzieży roboczej. Odzież robocza wymagana jest wówczas, gdy w trakcie wykonywania pracy pracownik mógłby zmarnować swoje ubrania lub znacznie je zabrudzić.

Dotyczy to przede wszystkim pracowników, którzy wykonują pracę fizyczną. Oprócz tego jeżeli już istnieją wymogi sanitarne, dla których pracownik nie może nosić własnych ubrań, również powinno się zagwarantować mu strój do pracy. Ubrania robocze muszą być wygodne i praktyczne. Zazwyczaj wykonane są z wzmocnionych materiałów, ażeby się nie przedarły i mają praktyczne kieszenie, o ile pracownik musi nosić przy sobie określone narzędzia. Znacząca większość z nich ma odblaskowe naszywki, które sprawiają, że pracownicy są całkiem dobrze widoczni, gdy po halach magazynowych albo produkcyjnych poruszają się także pojazdy typu wózki widłowe. Ubrania robocze nie podlegają żadnej kodyfikacji, oznacza to, że nie muszą spełniać określonych prawnie standardów. Zupełnie inaczej jest w wypadku odzieży ochronnej. Odzież ochronna musi mieć certyfikaty, które potwierdzają, że realnie chroni pracownika przed niebezpiecznym wypadkiem, który może spotkać go w pracy. Tym samym buty ochronne muszą posiadać specjalne wzmocnienia, które chronią stopę pracownika przed zgnieceniem. Okulary ochronne muszą być zabudowane i mocne, ażeby podczas ich używania oczy były chronione przed pyłem, czy opiłkami metalu. Prócz tradycyjnej odzieży, pracodawca gwarantuje pracownikom także rękawice, które muszą być dostosowane do określonego środowiska pracy. Odzież robocza zazwyczaj zdawana jest do prania pracodawcy. Jeśli ten nie gwarantuje pracownikom dostępu do zakładowej pralni, musi wypłacać im ekwiwalent pieniężny na pokrycie wydatków związanych z praniem. Odzież ochronna lub robocza, którą noszą pracownicy zakładów najczęściej jest personalizowana. Zawiera informacje na temat pracodawcy, zazwyczaj są nimi logo i nazwa firmy.

Sprawdź: ubrania ochronne.